Bez nehody, úrazu či škrabancov. Taký bol Deň bielej palice 2018
Prezídium PZ SR |MM| Biela palica, kurzy priestorovej orientácie a samostatného pohybu s touto nenahraditeľnou pomôckou a kampane na zvýšenie povedomia o mobilite ľudí so zrakovým postihnutím sú synonymom bezpečnosti, nezávislosti a rovnosti, zárukou autonómie vo výbere miest, kam sa vybrať. Ale zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo všetko musí nevidiaci či slabozraký zvládnuť, kým sa tam či onam vyberie? Alebo podľa čoho sa orientuje? Čo všetko mu môže pomôcť? Už 9. ročníka Dňa bielej palice poodhalil aj tieto tajomstvá.
Biele palice na cestách
Prísnym okom na vodičov na slovenských cestách dozerali v 51 mestách na celkovo 60 priechodoch pre chodcov hliadky z Policajného zboru a Mestskej polície hlavného mesta SR Bratislavy. Každý z nich bol zastavený, buď pochválený, alebo poučený, obdarovaný letákom či voňavým autíčkom. Nikto však nebol pokutovaný. Teda za tento priestupok nie. Ako najdisciplinovanejší sa dnes ukázali vodiči z Banskobystrického kraja, kde na bielu palicu nereagovalo len 12,2 % motoristov, vstúpiť do svedomia by si mali tí, ktorých dnes uniformy zastavili v Košickom kraji, pretože až 30,1 % nedalo nevidiacemu na priechode pre chodcov prednosť. Oproti predchádzajúcemu ročníku sme zaznamenali zhoršenie, pretože celkovo 21,1 % vodičov nedodržalo literu zákona a nesprávne reagovalo na bielu palicu.
Vlani sa informačné letáky a osviežovače vzduchu do auta rozdávali celkovo na 54 priechodoch pre chodcov v 47 mestách. Deň bielej palice 2017 dopadol najhoršie pre Bratislavský kraj (27,4 %), najzodpovednejšie sa jazdilo v Košickom kraji (12,7 %). Celkovo v minuloročnej štatistike svieti číslo 18,3. Presne toľko percent áut nedalo chodcom s bielou palicou po signalizácii na priechode prednosť.
Biele palice na uliciach
Novinkou tohto ročníka bolo zameranie na architektonické bariéry z hľadiska ľudí so zrakovým postihnutím. Iba dostatok informácií o možnostiach, schopnostiach a spôsobe mobility nevidiacich a slabozrakých môže pomôcť pri tvorbe úprav, ktoré im pohyb v priestore uľahčujú. V spolupráci s Mestskou políciou hlavného mesta SR Bratislavy sme si posvietili na centrum metropoly. Necelé štyri hodiny sledoval vedúci nášho Oddelenia prevencie architektonických a dopravných bariér Pavol Korček spolu s príslušníčkou MP prekážky dočasného charakteru umiestnené na umelých vodiacich líniách na Obchodnej ulici, Námestí SNP a Štúrovej ulici. Za ten čas identifikovali 25 vozidiel, ktoré parkovali na umelých vodiacich líniách. Vodiči boli poučení a dostali informačný leták. Treba však poznamenať, že väčšinou šlo o vozidlá zásobovania. Vzhľadom na obmedzené priestorové možnosti Obchodnej ulice, existenciu električkovej trate a zvolený časový úsek (určený na zásobovanie), vozidlá vo väčšine prípadov nemali možnosť zaparkovať mimo umelých vodiacich línií. Žiadne autá, žiadne reklamné pútače ani žiadne iné bariéry sme vo vybranom čase v danej lokalite nespozorovali.
„Všetkým, ktorí priložili ruku k dielu a pomohli nám pri realizácii Dňa bielej palice 2018, sa chcem poďakovať“ povedala koordinátorka akcie Dušana Blašková. „Mobilita ľudí so zrakovým postihnutím je jeden z najtvrdších orieškov, ktoré musia rozlúsknuť. Predstavy o svojom okolí, o mieste, kde sa aktuálne nachádzajú, si musia vytvárať veľmi prácne. Musia vychádzať len z informácií, ktoré prijímajú sluchom, hmatom, sčasti čuchom a, samozrejme, zvyškami zraku, ak nejakými disponujú. Kladie to vysoké nároky na pamäť, analýzu a dedukciu. Vidiaci dokáže situáciu okolo seba obsiahnuť jediným pohľadom, človek so zrakovým postihnutím si ju musí „vyskladať“. Som rada, že sa nám aj prostredníctvom tejto osvetovej akcie podarilo širokej verejnosti priblížiť problematiku priestorovej orientácie a samostatného pohybu nevidiacich a slabozrakých,“ dodala.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.