Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-0389   Dnes je 12. 11. 2019, meniny oslavuje: , zajtra RSS Export článkov
Top panel

21. september - Európsky deň bez úmrtia na cestách

159

MVSR |MM|  TISPOL je organizácia združujúca služby dopravnej polície európskych štátov s cieľom zabezpečiť medzinárodnú spoluprácu pri riešení najpálčivejších problémov na úseku bezpečnosti cestnej premávky prostredníctvom výmeny skúseností a poznatkov, spoločných dopravno-bezpečnostných akcií zameraných na konkrétne aktuálne problémy, vzdelávania založeného na výskume a informáciách, iniciovania a podpory výskumu, poskytovania policajného stanoviska založeného na overených riešeniach a pod.

V dekáde 2001-2010 sa v štátoch EÚ podarilo výrazne znížiť počet osôb usmrtených pri dopravných nehodách. Aj začiatok novej dekády priniesol optimistickú perspektívu, posledné 2 roky však trend znižovania následkov pri dopravných nehodách stagnuje. Vzhľadom na nepriaznivo sa vyvíjajúcu dopravnú nehodovosť a s cieľom upozorniť na to, že problém bezpečnosti cestnej premávky stále existuje, TISPOL sa rozhodol zrealizovať projekt, ktorý dodá problematike bezpečnosti väčšiu pozornosť, zainteresuje do nej jednotlivca adresným spôsobom a ktorá v konečnom dôsledku môže prispieť k tomu, že 21. september 2016 bude v Európe dňom, kedy na ceste nezomrie ani jediný človek a zároveň aj k tomu, že takýchto dní bude v Európe viac.

Každý môže prispieť vlastným vkladom do PROJEKTU EDWARD - Európsky deň bez úmrtia na cestách (z anglického „European Day Without ARoad Death“). Koná sa každoročne počas  Európskeho týždňa mobility  v dňoch 16. – 22. septembra. Staňte sa signatárom Záväzku k zlepšeniu bezpečnosti na cestách.

Situácia na Slovensku v podstate kopíruje európsky vývoj dopravnej nehodovosti aj jej následkov. V roku 2011 vláda Slovenskej republiky stanovila cieľ dosiahnuť v roku 2020 päťdesiatpercentné zníženie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách oproti roku 2010. Aj u nás prvé tri roky dekády naznačovali, že jeho dosiahnutie nie je nereálne. Vývoj v ostatných dvoch rokoch, ako aj v aktuálnom roku však ukazuje, že cieľ je - jemne povedané - veľmi ambiciózny. Za sedem mesiacov tohto roka zahynulo na slovenských cestách 119 ľudí, 513 bolo ťažko zranených, 3252 ľudí utrpelo ľahké zranenie.

\"ProjektCieľ Slovenskej republiky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky však nie je len číslo, nie je len údaj pre štatistikov. Za týmto cieľom sa skrývajú ľudské životy. Smrť alebo zranenie ako daň za našu mobilitu? Takúto daň určite  neakceptujú obete dopravných nehôd – ani ich matky, otcovia manželky, manželia, deti, či priatelia. 

Dopravná nehoda nemôže byť považovaná za náhodu. Konanie človeka ovládajúceho stroj, ktorý sa v okamihu môže premeniť na smrtiacu zbraň, ale aj konanie človeka, ktorý ovláda svoje telo – ako chodec, nemôže byť náhodné. Na ceste sa nemá používať len auto, ale aj rozum a ľudskosť.

Ľudský faktor je príčinou dopravných nehôd v najväčšej miere – v r. 2015 z 4259 dopravných nehôd s následkom na zdraví a živote boli závadou komunikácie zavinené tri nehody, technická závada vozidla bola príčinou troch nehôd a stret so zvieraťom príčinou 59 nehôd. Dopravné nehody zavinené iným ako ľudským faktorom si teda v roku 2015 vyžiadali dva ľudské životy. Na cestách však v roku 2015 zahynulo 274 ľudí...

Polícia vykonáva dohľad – odhaľuje porušenie pravidiel cestnej premávky a sankcionuje ich porušenie. Možnosti dohľadu zmeniť správanie účastníka cestnej premávky však nie sú neobmedzené – policajt nemôže stáť na každom kilometri, sankcia za spôsobenie smrteľnej dopravnej nehody ešte nikomu nikdy život nevrátila.  

Cieľom Projektu EDWARD je, aby sa účastníci cestnej premávky zamysleli nad rizikami, ktorým na ceste čelia, nad nebezpečenstvom, ktoré možno sami spôsobujú a nad tým, ako môžu prispieť k zníženiu rizikovosti cestnej premávky. Ponúka šancu stať sa lepším vodičom, lepším cyklistom, lepším chodcom. Zdá sa, že dnes už neplatia z éry začiatkov motorizmu,  že zlý vodič je bezpečný dovtedy, kým nestretne iného zlého vodiča. Zlým vodičom je aj ten, kto počas jazdy spozná, že okrem jeho rozhodnutí platia aj fyzikálne zákony, že únava môže premôcť odhodlanie, že alkohol za volantom zabíja... Pri stretnutí so zlým vodičom (ale aj chodcom, cyklistom) nie je nikto bezpečný.

\"Dopravná

Ak si myslíte, že sa správate na ceste tak, ako sa má, môžete to povedať nahlas a prihlásiť sa k záväzku na podporu projektu EDWARD internetovej stránke TISPOLu www.tispol.org/edward

Ak cítite potrebu stať sa lepším účastníkom cestnej premávky, môžete urobiť to isté.

 

Je to na Vás, je to Vaše rozhodnutie, Vaša osobná iniciatíva – preto má šancu na úspech!

 

ZÁVÄZOK K PROJEKTU EDWARD
MÔJ ZÁVÄZOK K ZLEPŠENIU BEZPEČNOSTI NA CESTÁCH


Sľubujem, že

 

  • budem mojej rodine, priateľom a kolegom pripomínať, aby dbali na zvýšenú opatrnosť na cestách,
  • budem pri jazde vozidlom používať predpísané osvetlenie vozidla,
  • budem jazdiť čo najbezpečnejšie a budem dodržiavať pravidlá cestnej premávky, či už za volantom alebo za riadidlami motocykla alebo bicykla,
  • budem obzvlášť ostražitý/ostražitá a pozorný/pozorná k potrebám chodcov, cyklistov, detí, starších ľudí a jazdcov na koňoch,
  • budem dodržiavať predpísané rýchlostné limity a jazdiť primeranou rýchlosťou, tak, aby to bolo bezpečné,
  • budem jazdiť mimoriadne opatrne v blízkosti škôl a v miestach so zvýšeným výskytom detí,
  • nebudem nikdy jazdiť po požití alkoholu, iných návykových látok a takých liekov, ktoré by mohli ovplyvniť moju schopnosť viesť vozidlo bezpečne,
  • budem pri jazde predvídať, čo sa môže na ceste prihodiť,
  • budem dodržiavať bezpečný odstup od vozidla jazdiaceho predo mnou,
  • budem vždy používať bezpečnostný pás a zabezpečím, aby všetci cestujúci v mojom vozidle počas jazdy rešpektovali predpisy o používaní bezpečnostných pásov a iných zadržiavacích zariadení,
  • nebudem nikdy používať mobilný telefón počas jazdy,
  • zabezpečím, aby som počas jazdy nebol/nebola rušený/rušená vonkajšími vplyvmi a aby som sa koncentroval/koncentrovala len na vedenie vozidla a na situáciu na ceste,
  • budem dobrým príkladom pre spolucestujúcich tým, že budem jazdiť pokojne a bezpečne.

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
Begam Trnava
Označenie inzercie
Vyhľadávanie Posledné komentáre
KomentárChoseS 17-05-2015 20:25:42:
Dopravná nehoda nákladného vozidla a autobusu pri obci Tepličky
Komentármatias 20-04-2015 21:33:18:
Polícia zadržala dvojnásobného vraha odsúdeného na doživotie
Komentár 13-04-2015 18:42:02:
Návrh na podanie obžaloby
Komentárjh 04-04-2015 12:56:18:
Zásahy DHZO Pobedim pri odčerpávaní vody
Komentárredakcia 30-03-2015 20:26:08:
Vo večerných hodinách mala byť zastavená železničná doprava v Bytči - AKTUALIZOVANÉ
KomentárNa takéto veci by sa nemala používať hasičská technika. Je to iba vypočítavosť niektorých ľudí. Na takéto zásahy maju vodárne a kanalizacie špecialnu techniku /vozidlo CAK/, ale to by bolo potrebné zaplatiť. Keď sa niekomu doma upchá žumpa alebo kanalizác 31-03-2015 15:46:31:
Hasiči DHZO Pobedim na nedeľnom zásahu
Komentár 25-03-2015 21:13:58:
Dopravná nehoda pri Ružomberku
Komentár 04-03-2015 13:42:45:
Pri dopravnej nehode vyhasol život mladého vodiča
Komentárredakcia 13-02-2015 11:33:49:
Polícia žiada o pomoc pri zistení totožnosti neznámeho muža - AKTUALIZOVANÉ
Komentár 18-02-2015 16:14:15:
Aktuálne - dopravná nehoda dvoch kamiónov na D2 - AKTUALIZOVANÉ
Reklamna plocha
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
TPX-NET
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Bottom panel

© www.rescueonline.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na www.rescueonline.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign

HASICI V AKCII
Označenie inzercie