Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-0389   Dnes je 12. 11. 2019, meniny oslavuje: , zajtra RSS Export článkov
Top panel

Aj železničné tunely majú jedinečné vetranie, ktoré zabezpečujú špeciálne motory

159

ŽSR  |MM|   Železnice Slovenskej republiky sa starajú o správu a údržbu 76 železničných tunelov. Väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály, no niektoré z nich majú aj jedinečné odvetrávanie v podobe vetracích šácht tzv. „komínovým ťahom“ alebo nútené vetranie motormi poháňaných ventilátorov. Všetky tieto zariadenia sú pravidelne kontrolované a udržiavané. V sieti ŽSR majú špeciálnu vetraciu šachtu 4 tunely – Bratislavský tunel č.1,  Bralský – kde je otvorené  vetranie komínovým ťahom, Bujanovský a Čremošniansky – kde je nutná výmena vzduchu formou nútenej ventilácie. Vetranie,  či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je dnes samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.

,,V nových železničných tuneloch sa uvažuje väčšinou s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projekovom návrhu.  Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách,“ vysvetľuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák.

Unikátny je aj z pohľadu vetrania jednokoľajný Čremošniansky tunel. Postavený bol v rokoch 1940-1944. Dĺžka tunela je 4,697 km, ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom. Pri prevádzke parných a motorových rušňov dochádza k hromadeniu znečisteného vzduchu vo vrchole tunela. Preto bolo potrebné zabezpečiť odvetranie tunela vetracou šachtou. Keďže vzdialenosti portálov k lomu sklonu nivelety sú rozdielne, vetracia šachta nie je zriadená priamo vo vrchole lomu, ale tak, aby bola zabezpečená výmena vzduchu v obidvoch častiach tunela v rovnakom čase. Prirodzené vetranie voľným komínom bolo z hľadiska rýchlosti odvetrania tunela nedostatočné, preto v hornej časti ústia vetracej šachty  bola vybudovaná  ventilátorovňa k nútenému vetraniu.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli má výšku (resp. hĺbku) 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom. Celý ventilačný systém bol postupne opravený v rokoch 1995-1996. V roku 2009 bola obsluha zariadenia modernizovaná prevádzkovaním rádiostaníc v Železničnej stanici (ŽST) Čremošné a vetracej šachte. Obsluha vetracej šachty sa tak vykonáva v dopravnej kancelárii ŽST Čremošné. Vzhľadom na dĺžku tunela a  obsah vzduchu v ňom sa vyžaduje vetranie cca 10 minút, na výmenu vzduchu v tuneli po zapnutí elektrického ventilátora. Výpravca vetranie v tuneli spúšťa:

  • po každej dvojici rýchlikov (ak nie je dohodnutý iný režim spúšťania, napr. pri prácach v tuneli),
  • pri prácach spôsobujúcich prach a zadymenie v tuneli a pohybe ľudí v tuneli,
  • pri vykonávaní pravidelnej údržby ventilačného zariadenia,
  • individuálne podľa jeho uváženia (hustota dopravy, charakter vlakov ...).

 

V prípade, ak vlak zostane stáť z nezisteného dôvodu v tuneli, výpravca nesmie spustiť ventilátor, kým nezistí dôvod zastavenia vlaku a kým ho o to nepožiada vlakový personál. Výpravca tiež nesmie spustiť ventilátor, ak má hlásený požiar vlaku.

Keďže aj vetranie je realizované pomocou technologického zariadenia, aj tu občas, napriek pravidelnej údržbe, nastane porucha. Práve kvôli poruche ložísk na motore ventilátora musela byť prevádzka vetrania v Čremošnianskom tuneli na čas odstavená. Motor, slúžiaci na pohon ventilátora, má výkon 130 kW. V rámci opravy sa na ňom vykonala impregnácia, vyváženie, sústruženie, oprava držiakov uhlíkov, púzdrovanie ložiskového štítu, oprava prasknutého ložiskového veka, výmena ložísk a uhlíkov a tiež povrchová úprava.

Dňa 2. februára bol opravený motor ventilátora prevezený späť k vetracej šachte a v týchto dňoch prebieha jeho spätné osadenie a následné prepojenie remenicou na ventilátor.


Fotogaléria k článku:

159 Vetracia šachta a rozobratý motor, kde sa zistila porucha ložísk, čo bol dôsledok odstavenia z prevádzky
Autor: ŽSR
Popis: Vetracia šachta a rozobratý motor, kde sa zistila porucha ložísk, čo bol dôsledok odstavenia z prevádzky
159
Autor: ŽSR

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
Begam Trnava
Označenie inzercie
Vyhľadávanie Posledné komentáre
KomentárChoseS 17-05-2015 20:25:42:
Dopravná nehoda nákladného vozidla a autobusu pri obci Tepličky
Komentármatias 20-04-2015 21:33:18:
Polícia zadržala dvojnásobného vraha odsúdeného na doživotie
Komentár 13-04-2015 18:42:02:
Návrh na podanie obžaloby
Komentárjh 04-04-2015 12:56:18:
Zásahy DHZO Pobedim pri odčerpávaní vody
Komentárredakcia 30-03-2015 20:26:08:
Vo večerných hodinách mala byť zastavená železničná doprava v Bytči - AKTUALIZOVANÉ
KomentárNa takéto veci by sa nemala používať hasičská technika. Je to iba vypočítavosť niektorých ľudí. Na takéto zásahy maju vodárne a kanalizacie špecialnu techniku /vozidlo CAK/, ale to by bolo potrebné zaplatiť. Keď sa niekomu doma upchá žumpa alebo kanalizác 31-03-2015 15:46:31:
Hasiči DHZO Pobedim na nedeľnom zásahu
Komentár 25-03-2015 21:13:58:
Dopravná nehoda pri Ružomberku
Komentár 04-03-2015 13:42:45:
Pri dopravnej nehode vyhasol život mladého vodiča
Komentárredakcia 13-02-2015 11:33:49:
Polícia žiada o pomoc pri zistení totožnosti neznámeho muža - AKTUALIZOVANÉ
Komentár 18-02-2015 16:14:15:
Aktuálne - dopravná nehoda dvoch kamiónov na D2 - AKTUALIZOVANÉ
Reklamna plocha
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
TPX-NET
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Bottom panel

© www.rescueonline.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na www.rescueonline.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign

HASICI V AKCII
Označenie inzercie