Aj železničné tunely majú jedinečné vetranie, ktoré zabezpečujú špeciálne motory
ŽSR |MM| Železnice Slovenskej republiky sa starajú o správu a údržbu 76 železničných tunelov. Väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály, no niektoré z nich majú aj jedinečné odvetrávanie v podobe vetracích šácht tzv. „komínovým ťahom“ alebo nútené vetranie motormi poháňaných ventilátorov. Všetky tieto zariadenia sú pravidelne kontrolované a udržiavané. V sieti ŽSR majú špeciálnu vetraciu šachtu 4 tunely – Bratislavský tunel č.1, Bralský – kde je otvorené vetranie komínovým ťahom, Bujanovský a Čremošniansky – kde je nutná výmena vzduchu formou nútenej ventilácie. Vetranie, či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je dnes samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.
,,V nových železničných tuneloch sa uvažuje väčšinou s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projekovom návrhu. Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách,“ vysvetľuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák.
Unikátny je aj z pohľadu vetrania jednokoľajný Čremošniansky tunel. Postavený bol v rokoch 1940-1944. Dĺžka tunela je 4,697 km, ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom. Pri prevádzke parných a motorových rušňov dochádza k hromadeniu znečisteného vzduchu vo vrchole tunela. Preto bolo potrebné zabezpečiť odvetranie tunela vetracou šachtou. Keďže vzdialenosti portálov k lomu sklonu nivelety sú rozdielne, vetracia šachta nie je zriadená priamo vo vrchole lomu, ale tak, aby bola zabezpečená výmena vzduchu v obidvoch častiach tunela v rovnakom čase. Prirodzené vetranie voľným komínom bolo z hľadiska rýchlosti odvetrania tunela nedostatočné, preto v hornej časti ústia vetracej šachty bola vybudovaná ventilátorovňa k nútenému vetraniu.
Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli má výšku (resp. hĺbku) 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom. Celý ventilačný systém bol postupne opravený v rokoch 1995-1996. V roku 2009 bola obsluha zariadenia modernizovaná prevádzkovaním rádiostaníc v Železničnej stanici (ŽST) Čremošné a vetracej šachte. Obsluha vetracej šachty sa tak vykonáva v dopravnej kancelárii ŽST Čremošné. Vzhľadom na dĺžku tunela a obsah vzduchu v ňom sa vyžaduje vetranie cca 10 minút, na výmenu vzduchu v tuneli po zapnutí elektrického ventilátora. Výpravca vetranie v tuneli spúšťa:
- po každej dvojici rýchlikov (ak nie je dohodnutý iný režim spúšťania, napr. pri prácach v tuneli),
- pri prácach spôsobujúcich prach a zadymenie v tuneli a pohybe ľudí v tuneli,
- pri vykonávaní pravidelnej údržby ventilačného zariadenia,
- individuálne podľa jeho uváženia (hustota dopravy, charakter vlakov ...).
V prípade, ak vlak zostane stáť z nezisteného dôvodu v tuneli, výpravca nesmie spustiť ventilátor, kým nezistí dôvod zastavenia vlaku a kým ho o to nepožiada vlakový personál. Výpravca tiež nesmie spustiť ventilátor, ak má hlásený požiar vlaku.
Keďže aj vetranie je realizované pomocou technologického zariadenia, aj tu občas, napriek pravidelnej údržbe, nastane porucha. Práve kvôli poruche ložísk na motore ventilátora musela byť prevádzka vetrania v Čremošnianskom tuneli na čas odstavená. Motor, slúžiaci na pohon ventilátora, má výkon 130 kW. V rámci opravy sa na ňom vykonala impregnácia, vyváženie, sústruženie, oprava držiakov uhlíkov, púzdrovanie ložiskového štítu, oprava prasknutého ložiskového veka, výmena ložísk a uhlíkov a tiež povrchová úprava.
Dňa 2. februára bol opravený motor ventilátora prevezený späť k vetracej šachte a v týchto dňoch prebieha jeho spätné osadenie a následné prepojenie remenicou na ventilátor.
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.