Hlavné príčiny nehodovosti motocyklistov
Prezídium PZSR |MM| Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpisuje pod nehody motocyklistov je prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy. Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) uvádza, že „vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky
a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať“, na čo ale mnohí motocyklisti zabúdajú.
Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu. Nemali by preto preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť.
Porušenie povinnosti vodičapatrí „druhej priečke“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov. Sem patrí aj povinnosť používať počas jazdy riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Zajazdu bez riadne upevnenej ochrannej prilby hrozí motocyklistovi pokuta vo výške 50 eur. Vhodné oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou.
Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty, a pod., má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu.
Odporúčania pre motocyklistov na záver
Nie za každú dopravnú nehodu je zodpovedný motocyklista, ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde a porušovaniu dopravných predpisov. Mali by si uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich jazdu v cestnej premávke. Hazardovať so svojím zdravím a životom sa nevypláca.
Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali uvedomiť, že :
§ motocyklistijazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
§ často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava, preto je dôležité upozorniť motocyklistov na striktné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky hlavne pri prejazde križovatiek, alebo pri zaraďovaní sa do radu vozidiel čakajúcich na prejazd križovatkou,
§ motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť, preto okrem ochranných bezpečnostných prvkov je dôležité používať vhodné oblečenie s výraznými reflexnými plochami,
§ pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup a samozrejme nezabudnúť na vzájomnú toleranciu medzi motocyklistami a ostatnými vodičmi motorových vozidiel.
Štatistika dopravnej nehodovosti motocyklistov
Za 5 mesiacov roka 2015 došlo na cestách Slovenskej republiky k 5 031 dopravným nehodám, čo je o 144 menej ako za rovnaké obdobie roka 2014. Z toho bolo 101 dopravných nehôd zavinených motocyklistami, čo je pokles o 12 dopravných nehôd. Pri týchto dopravných nehodách bolo usmrtených 5 osôb, čo je o 3 osoby menej oproti rovnakému obdobiu minulého roka, ťažko zranených bolo 30 osôb (+1) a ľahko sa zranilo 51 osôb (-23).
Pri týchto nehodách bol v 10 prípadoch zistený vinník nehody pod vplyvom alkoholu, čo je o 4 menej oproti rovnakému obdobiu roku 2014.
Z uvedeného vyplýva že, počet dopravných nehôd zavinených motocyklistami v roku 2015 klesá z hľadiska počtu dopravných nehôd, ako aj z pohľadu ich následkov. Treba brať ale do úvahy skutočnosť, že „motorkárska“ sezóna v roku 2015 začala neskôr ako v roku 2014.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.