Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-0389   Dnes je 12. 11. 2019, meniny oslavuje: , zajtra RSS Export článkov
Top panel

Horúčavy ovplyvňujú aj železničnú dopravu

ŽSR |MM|  Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, ktoré vládnu počas mesiacov jún a júl zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú. Kontroly sa týkajú tak koľají, ako aj trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.

Pri koľajach môže dochádzať k vychýleniu, alebo k vybočeniu koľaje,  pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením. ŽSR sa vďaka úsiliu svojich zamestnancov darí udržať železničnú infraštruktúru v prevádzkyschopnom stave, v uplynulých dňoch sme napriek extrémnym horúčavám nezaznamenali žiadnu nehodu, ani vážne ohrozenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy.

 

Zamestnanci odvetvia železničných tratí ŽSR vykonávajú pravidelné prehliadky tratí, a to buď pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch. Zvýšený dohľad na zariadenia infraštruktúry počas vysokých teplôt usmerňujú  interné predpisy,  metodické usmernenia a vnútorný kontrolný systém ŽSR.

 

Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia  teploty koľajníc nad  40°C (resp. teploty vzduchu nad 28°C)vykonávajúteplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť 60 až 80°C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. Realizujú ho zamestnanci Stredísk miestnej správy a údržby (SMSÚ) ŽSR a teplota koľajnice sa meria koľajnicovým teplomerom.V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty o 12,00 a 14,00 hod, ktoré sa evidujú v záznamníku. Tak isto sa sledujú predpovede počasia na najbližšie dni a na základe týchto vyhodnotených údajov rozhodnú pracovníci správcu infraštruktúry o opatreniach na zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy.

 

Počas vysokých teplôt sa vykonávajú mimoriadne pochôdzky trate v čase najvyšších teplôt od 10:00-18:00hod. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40°C. Tak isto sú v tomto období nariadené  mimoriadne kontrolné jazdy na stanovišti rušňovodiča, prípadne v poslednom vozni osobného vlaku pre kontrolných pracovníkov SMSÚ železničných tratí a stavieb.

 

Zvýšená  pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami. Každé vybočenie koľaje je vážnym ohrozením bezpečnosti železničnej prevádzky, preto je potrebné prevádzku na tejto koľaji ihneď vylúčiť a na základe posúdenia stavu koľaje a teplotnej situácie urýchlene rozhodnúť o spôsobe odstránenia vzniknutej chyby. Pri vybočení dôjde k prekonaniu priečnych a pozdĺžnych odporov, vzpernej a ohybovej tuhosti koľaje. V takomto úseku sa potom zmení poloha koľaje v horizontálnom prípadne i vertikálnom smere. Koľaj sa pritom buď len čiastočne vychýli z pôvodnej polohy a zostane i naďalej pod napätím, alebo nastane úplné vybočenie koľaje, pri ktorom sa napätie vo vybočenom úseku uvoľní. O týchto chybách musí byť ihneď upovedomený zodpovedný zamestnanec správcu, ktorý rozhodne o potrebných opatreniach.

 

Aby sa predišlo nežiadúcim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu koľaje, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt aj udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež v prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa práce a výluky presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a taktiež zníženia nepriaznivých teplotných účinkov na stabilitu koľajového roštu.

 

Ďalším z preventívnych opatrení, ktoré ŽSR využívajú v čase vysokých teplôt,  je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľaje. Tieto  sa zavádzajú najmä  v denných  hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, zamestnanci ŽSR sú povinní vykonať pešiu prehliadku resp. mimoriadnu kontrolnú jazdu prideleného úseku tratí i mimo pravidelnej predpísanej prehliadky, a to i v mimopracovnom čase.

 

Okrem merania teplôt majú ŽSR  zabudované automatizované záznamové zariadenie na meranie teplôt koľajnice napr. v lokalite Železná Studienka, kde sa  meria teplota koľajnice v troch bodoch  v intervale desať minút.

Najvyššia denná teplota bola nameraná  dňa 1.8.2017, a to  36 °C a teplota koľajnice 51,3 °C. O deň neskôr, 2.8.2017 bola nameraná teplota vzduchu 35 ° C a teplota koľajnice 53,5 °C. Teplota koľajnice je ovplyvnená nielen teplotou vzduchu, ale aj ďalšími faktormi ( dĺžka osvitu,  intenzita a smer vetra, dlhodobá priemerná teplota vzduchu, lokalita, vlhkosť a pod.)

                                  

Dátum    Najvyššia teplota vzduchu°C   Najvyššia teplota koľajnice °C      Čas

2.8.2017          35                                            53,5                                         17:05

1.8.2017          36                                            51,3                                         15:54

31.7.2017        34                                            52,8                                         15:43

30.7.2017        33                                            48,8                                          15:23

29.7.2017        29                                            49,9                                          16:21

28.7.2017        27                                            45,7                                          15:45

 

Údaje o vonkajšej teplote sú z  meteostanice BA Lamač, graf (www.in-pocasie.sk)

 

V tomto roku ŽSR do dnešného dňa (do 3. augusta 2017) zaznamenali 4 incidenty kategórie C 2 vybočenie koľaje  a iné chyby geometrickej polohy koľaje: 

·  

         30.05.2017 o 19:43 hodine, na trati Kozárovce – Hronská Dúbrava v úseku medzi ŽST Hliník nad Hronom – ŽST Žiar nad Hronom na koľaji č.1 v km 48,250, vonkajšia teplota bola 28°C. Príčinou boli  vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Pri tomto incidente nedošlo k zmeškaniam vlakov. Zavedené prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti (POTR) na 30km/h.

·        30.05.2017 o 16:10 hodine na trati Bratislava Petržalka – Bratislava Ústredná nákladná stanici na koľaji č.1 .Príčinou incidentu boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Koľaj bola daná do prevádzky so zavedením POTR na 50 km/h.

·        21.06.2017 o 16:27 hodine, na trati Fiľakovo – Vrútky osobná stanica, v ŽST Kremnica na koľaji č.1 pri teplote vzduchu 28°C. Príčinou incidentu boli vysoké teploty v kombinácii s dynamikou jazdy dráhových vozidiel. Zavedené dopravné opatrenia.

·        21.07.2017 o 15:45 hodine medzi ŽST Nová Baňa – Hronský Beňadik v km 26,850 majster tratí SMSÚ ŽTS TO Zvolen zistil vybočenie obidvoch koľajnicových pásov v dĺžke 3 metrov. Prerušenie dopravy: od 17:27 h - 19:09. Príčina incidentu sa zisťuje.


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
Begam Trnava
Označenie inzercie
Vyhľadávanie Posledné komentáre
KomentárChoseS 17-05-2015 20:25:42:
Dopravná nehoda nákladného vozidla a autobusu pri obci Tepličky
Komentármatias 20-04-2015 21:33:18:
Polícia zadržala dvojnásobného vraha odsúdeného na doživotie
Komentár 13-04-2015 18:42:02:
Návrh na podanie obžaloby
Komentárjh 04-04-2015 12:56:18:
Zásahy DHZO Pobedim pri odčerpávaní vody
Komentárredakcia 30-03-2015 20:26:08:
Vo večerných hodinách mala byť zastavená železničná doprava v Bytči - AKTUALIZOVANÉ
KomentárNa takéto veci by sa nemala používať hasičská technika. Je to iba vypočítavosť niektorých ľudí. Na takéto zásahy maju vodárne a kanalizacie špecialnu techniku /vozidlo CAK/, ale to by bolo potrebné zaplatiť. Keď sa niekomu doma upchá žumpa alebo kanalizác 31-03-2015 15:46:31:
Hasiči DHZO Pobedim na nedeľnom zásahu
Komentár 25-03-2015 21:13:58:
Dopravná nehoda pri Ružomberku
Komentár 04-03-2015 13:42:45:
Pri dopravnej nehode vyhasol život mladého vodiča
Komentárredakcia 13-02-2015 11:33:49:
Polícia žiada o pomoc pri zistení totožnosti neznámeho muža - AKTUALIZOVANÉ
Komentár 18-02-2015 16:14:15:
Aktuálne - dopravná nehoda dvoch kamiónov na D2 - AKTUALIZOVANÉ
Reklamna plocha
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
TPX-NET
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Bottom panel

© www.rescueonline.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na www.rescueonline.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign

HASICI V AKCII
Označenie inzercie