Na linke 112 zaznamenali v roku 2012 viac ako 1,5 milióna hovorov
MVSR |MM| Na európske číslo tiesňového volania 112 prišlo minulý rok 1 564 913 hovorov. Najviac volaní bolo v Košickom kraji (323.514), naopak najmenej ich bolo v Trenčianskom kraji (119.783). Prostredníctvom čísla 112 možno privolať pomoc v tiesni v celej Európskej únii (EÚ) a v niektorých ďalších štátoch Európy. Už o niekoľko dní, 11.februára si symbolicky pripomenieme Európsky deň 112. Na Slovensku funguje číslo 112 už takmer desať rokov, od júla 2003.
Po Košickom kraji boli operátori 112 najviac vyťažení v Prešovskom kraji (269.230 hovorov).Nasledoval Banskobystrický kraj (231.192 hovorov), Nitriansky kraj (179.361 hovorov), Bratislavský kraj (162.261 hovorov), Žilinský kraj (140.916 hovorov) a Trnavský kraj (138.656 hovorov).
Na číslo tiesňového volania 112 bolo vlani denne uskutočnených v priemere asi 4275 telefonátov. Počet hovorov pravidelne stúpa počas víkendov, prázdnin a sviatkov. Najčastejšie sa ľudia obracajú na linku 112 so zdravotnými problémami.
Zo všetkých hovorov bola minulý rok asi polovica neoprávnených, to znamená, že nešlo o ohrozenie života, zdravia, majetku alebo životného prostredia. Išlo teda o tzv. volania bez udalosti. Ľudia volali napríklad aj vtedy, ak chceli len zistiť, či tiesňové volanie funguje, chceli ohlásiť vymyslenú udalosť, len sa pobaviť alebo sa chceli len o niečom informovať (o telefónnych číslach, cestovnom poriadku a podobne).
Počet neoprávnených hovorov na číslo 112 sa znížil po zavedení oznamov pred hovorom na číslo 112 v júli 2011. Dovtedy bolo 80 percent hovorov na 112 falošných.
Za zneužitie čísla tiesňového volania 112, ak niekto úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne linku blokuje, hrozí pokuta do 1659 eur. Ak niekto na číslo tiesňového volania 112 oznámi poplašnú správu, ktorá nie je pravdivá a spôsobí tak nebezpečenstvo vážneho znepokojenia, dopúšťa sa trestného činu šírenia poplašnej správy a hrozí mu trest odňatia slobody na jeden až päť rokov.
Dennodenné prípady z praxe pritom ukazujú, že včasným privolaním pomoci prostredníctvom čísla 112 dochádza k záchrane ľudských životov, ochrane zdravia a majetku občanov, ale neraz aj životného prostredia. Práve preto je dôležité, aby ľudia toto číslo nezneužívali, a neodďaľovali tak poskytnutie pomoci tým, ktorí ju skutočne potrebujú.
Číslo 112 funguje vo všetkých štátoch EÚ a okrem toho aj v Chorvátsku, Turecku, Nórsku, Srbsku a na Islande. Občania SR si tak pri cestovaní vo väčšine európskych krajín nemusia zisťovať národné tiesňové čísla.
Číslo 112 slúži na privolanie zložiek integrovaného záchranného systému v tiesni, ako sú napríklad hasiči, záchranná zdravotná služba, polícia či horskí záchranári. Volať naň možno bezplatne 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu – pevnej linky, mobilu či telefónneho automatu. Výhodou oproti národným číslam tiesňového volania (150,155,158) je existencia lokalizácie volajúceho a možnosť volať z mobilu aj bez SIM karty a taktiež v prípade, ak mobilný užívateľ je mimo pokrytia mobilnou sieťou.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.