Ochrana podzhotoviteľov pri modernizácii železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá
ŽSR /MM/ Železnice Slovenskej republiky podpísali 7. júla 2016 zmluvu na modernizáciu železničného úseku Púchov – Považská Teplá na rýchlosť vlakov do 160 km/hod. Takmer 16 kilometrový úsek zmodernizuje ,,Združenie Nimnica“ za 364,9 miliónov € bez Dph. Výstavba tejto prvej etapy modernizácie trate Púchov- Žilina potrvá 40 mesiacov. Združenie Nimnica sa stalo víťazom transparentnej nadlimitnej zákazky, keďže splnilo podmienky súťaže a ponúklo najnižšiu cenu. Vedúcim členom združenia je Doprastav, a.s., Bratislava, ďalšími členmi sú TSS GRADE a.s. Bratislava, Subterra a.s. Praha a Elektrizace železnic Praha a.s.. Generálnym projektantom stavby je Reming Consult a.s.
Súťaž bola vyhlásená 27.júla 2015. Súťažné podklady boli poskytnuté 61 subjektom, do súťaže sa prihlásilo 5 uchádzačov – združení, ktorých členmi, resp. subdodávateľmi bola väčšina z tých, ktorým boli poskytnuté súťažné podklady. Dvaja z uchádzačov – Združenie ŽSR Nimnica (vedúci člen Strabag) a Porr Bau GMBH Rakúsko boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienky účasti ešte pred otváraním časti kritérií (ktorého súčasťou je aj cena). Nepreukázali minimálne požiadavky na technickú a odbornú spôsobilosť. ŽSR súťaž vyhodnotili 26. februára 2016.Vo veci vylúčenia ani proti vyhodnoteniu výsledku súťaže neboli uplatnené žiadne revízne postupy (námietky).
Predpokladaná hodnota zákazky bola 368 miliónov €, jediným kritériom v súťaži bola najnižšia ponúknutá cena. Pred podpisom zmluvy prešla viacstupňovou kontrolou zo strany MDVRR. Zrušiť súťaž je možné len zo zákonom stanovených dôvodov, čo v tomto prípade nebolo naplnené. ŽSR si preverovali všetkých konečných užívateľov výhod u všetkých uchádzačov a opätovne pred podpisom zmluvy u úspešného uchádzača. Všetci štyria členovia víťazného združenia boli zapísaní v zozname konečných užívateľov Úradu pre verejné obstarávanie, čo je podmienkou pre uzatvorenie zmluvy. Celý priebeh procesu verejného obstarávania je zverejnený na profile verejného obstarávateľa na webovom sídle ÚVO tak, ako to vyžaduje zákon.
Železnice Slovenskej republiky prvýkrát zmluvne zakotvili práve v zmluve so združením Nimnica, ktoré bude realizovať modernizáciu železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá, ochranu podzhotoviteľov v podobe zloženej bankovej záruky. Tá predstavuje 20% z ceny plnenia podzhotoviteľa. Zhotoviteľ je povinný v zmluve s podzhotoviteľom uviesť predmet subdodávky, cenu v členení až na jednotkové ceny a tiež záväzok, že ak nezaplatí ani v nasledujúcom fakturačnom období, môže si podzhotoviteľ uplatniť nárok na úhradu 20% prostredníctvom bankovej záruky.
Zhotoviteľ tiež musí štvrťročne predkladať čestné prehlásenie, že všetky jeho záväzky voči podzhotoviteľom sú uhradené v plnom rozsahu, vrátane potvrdenia banky o prípadnom rozsahu čerpania záruk. Zhotoviteľ je povinný prostredníctvom bankovej záruky zabezpečiť splnenie záväzkov voči všetkým podzhotoviteľom. Banková záruka musí byť platná po celú dobu platnosti zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom. Ak zhotoviteľ má viacerých členov združenia, táto povinnosť sa vzťahuje na každého člena združenia a jeho podzhotoviteľov. ŽSR priamo nemôžu vyplácať podzhotoviteľov, nakoľko s nimi nemáme právny vzťah.
ŽSR týmto krokom urobili potrebné právne kroky na ochranu všetkých podzhotoviteľov, ktorí sa budú na výstavbe tohto úseku podieľať aj napriek tomu, že ŽSR samotné nemajú žiadny právny vzťah s podzhotoviteľmi. Túto formu ochrany je možné uplatniť vo všetkých líniách subdodávateľského systému. Je vecou zmluvných partnerov už mimo ZSR, aby si to uplatnili.
Zo zmluvy s víťazným uchádzačom vyplýva, že subdodávateľsky bude zabezpečovať 29,1% z objemu zákazky.
Ide o investične aj technicky najnáročnejšiu stavbu ŽSR od ich samostatnosti.
V rámci uvedenej modernizácie sa vybudujú dva tunely Diel (dĺžka 1082m) a Milochov (dĺžka 1861m) spolu s únikovými štôlňami, 14 mostov, 6 cestných mostov a nadjazdov, 4 podchody, 11 priepustov.
Existujúce úrovňové priecestia sa rušia a nahrádzajú cestnými nadjazdmi, podjazdmi alebo len podchodmi pre peších.
V súlade s hlukovou štúdiou sú na ochranu obyvateľstva pred nepriaznivými účinkami z dopravy na viacerých úsekoch navrhnuté protihlukové steny, ktoré budú znižovať nepriaznivé hladiny hluku na prípustnú úroveň.
Dokončením modernizácie železničnej trate v úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou dôjde k zavŕšeniu modernizácie železničnej trate na ucelenom úseku trate Bratislava – Žilina, kde vlaky budú môcť premávať rýchlosťou do 160 km/hod. Vybudovaním modernej železničnej trate sa zvýši rýchlosť, komfort, bezpečnosť a plynulosť jazdy, a tým sa znížia aj negatívne účinky dopravy na okolité prostredie.
Financovanie stavby je zabezpečené z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, Prioritná os 1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov.Ide o líniovú stavbu európskeho železničného koridoru.
Stavba je vzhľadom na jej veľký rozsah rozdelená na päť ucelených častí stavby
UČS 00 ŽST Púchov, ŽST Žilina
UČS 44 Traťový úsek Púchov - Považská Bystrica
UČS 45 ŽST Považská Bystrica
UČS 46 Traťový úsek Považská Bystrica Považská Teplá
UČS 47 ŽST Považská Teplá
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.