Policajná zodpovednosť
KRPZ Prešov |MM| V každej spoločnosti existujú pravidlá, zákonné a podzákonné normy upravujúce jednotlivé oblasti jej fungovania. Policajný zbor zodpovedá za široké portfólio činností, ja sa dnes sústredím na oblasť dopravno-bezpečnostnú na komunikáciách Prešovského kraja a v samotnom meste Prešov.
Nám, všetkým policajtom je úplne jasná zodpovednosť za následky pri dopravných nehodách, je to dokonca jeden z našich hlavných hodnotiacich ukazovateľov. V samej podstate je to aj logické, pretože vykonávame priamym výkonom služby hliadkami Policajného zboru dohľad nad dodržiavaním zákonov platných v zložitostiach cestnej premávky. Platí myslím teda úmera, aká je kvalita dohľadu nad cestnou premávkou, taká je výsledná disciplína účastníkov cestnej premávky. Také jednoduché to ale samozrejme nie je.
Je tu množstvo ďalších faktorov, ktoré majú dopad na úmrtnosť na našich komunikáciách a na východe Slovenska zvlášť. Ak zdôrazňujem východ Slovenska myslím tým na výrazne pozitívnejší vzťah k používaniu alkoholických nápojov vodičmi a teda logicky aj nevodičmi. Svedčí o tom týždenne výrazne vyšší počet zistených požití alkoholických nápojov oproti iným krajom v Slovenskej republike. Pre ilustráciu v poslednom, 23. týždni ich v Prešovskom kraji bolo 47, z toho 21 u vodičov motorových vozidiel a 26 u vodičov nemotorových vozidiel. Ďalší fakt je ten, že zo siedmych chodcov usmrtených v Prešovskom kraji od začiatku roka boli až traja pod vplyvom alkoholu.
Ďalším faktorom ktorý ma dopad na následky dopravných nehôd je celková úroveň právneho vedomia účastníkov cestnej premávky, ten sa nedá porovnať s právnym vedomím Švéda, Fína, Nóra či Švajčiara... Len jeden príklad, zákonodarca chce chrániť vodiča a všeobecný záujem tým, že zakáže telefonovanie mobilom počas jazdy a štatisticky je preukázané, že nevenovanie pozornosti vyplývajúce z manipulácie s mobilom je jednou z hlavných príčin dopravných nehôd, pritom pri pohľade do vozidiel pomaly každý štvrtý vodič telefonuje..., následne sa pri kontrole vyhovára a žiada dôkazy..., to je práve tá úroveň právneho vedomia.
Ďalším faktorom a pre dnešok už posledný aj keď nesporne je ich oveľa viac je stav a úroveň cestnej infraštruktúry. Prešovský kraj je momentálne vo vysokom stupni rozostavanosti predovšetkým vo vzťahu k diaľničným úsekom a my sa tešíme že do konca roka 2015, resp. začiatkom roka 2016 budú otvorené nové diaľničné úseky, ktoré spoja mesto Prešov s Ružomberkom. To je tá dobrá správa. Teraz ale k tým zlým. Mesto Prešov. Všetkých nás, ktorí v meste Prešov žijeme a pracujeme trápi stav cestnej siete a v súčasnom období po dlhom čase na podnet súčasného vedenia mesta Prešov zintenzívňujeme úsilie smerujúce k dobudovaniu vnútorných a vonkajších okruhov mesta. Z čoho som ale veľmi smutný až frustrovaný je Nábrežná komunikácia, ktorej výstavba sa podobá na priebeh výstavby barcelonského monumentu kostola Sagrady Famílie (1882-2026).
Funkcionári rôznych inštitúcii v roku 2012 vo veľkom štýle pri hádzanárskej hale Tatrana v réžii firmy HANT BA DS a.s. ako zhotoviteľa stavby poklopávali základný kameň a aká je realita dnes? Na stavbe kosia 3 robotníci s reflexnými vestami s nápisom HANT trávu v blízkosti chodníka a okolo nedokončených nosníkov mostnej konštrukcie okolo kruhového objazdu na ul. Košickej. Chýba tiež most nad riekou Torysa. S hlavou v smútku po komplikáciách I. etapy výstavby Nábrežnej komunikácie je v súčasnosti situácia obdobná. Termíny ukončenia sa neustále posúvajú. Pýtam sa ale kde je v úvode spomínaná zodpovednosť? Ako je možné prihlásiť sa do verejnej súťaže a v polovici stavby to jednoducho zabaliť? Ako je to vlastne s dopravným staviteľstvom na Slovensku? Smútok sa mi mieša, prelína so zlosťou! To sme naozaj tak neschopná generácia? Nevieme vyrátať čo takáto stavba stojí? Kde je vlastne pravda?
Ak som poukázal na Prešov, v Prešove nie sú jediní ktorí v podmienkach Prešovského kraja sú nečinní, aj keď pracovať na dopravných stavbách by skrz víťazstva vo verejnej súťaži mali. Kde je košická spoločnosť a jej pracovníci v tak priaznivom počasí ktorá realizuje stavbu v meste Stropkov na ul. Ondavskej? Komplikovaná je tam plynulosť cestnej premávky a my, policajti tŕpneme kedy tam príde skrz tejto nezodpovednosti aj k ohrozeniu bezpečnosti predovšetkým chodcov ako najzraniteľnejšej časti účastníkov cestnej premávky v mestách.
Ani v jednom prípade z týchto systémových zlyhaní nevidím chlapský, úplne normálny, charakterný postoj kompetentných. Chýba mi pokora, predovšetkým však profesionalita a zodpovednosť tých ktorí tento stav spôsobili. Začal som a aj skončím svojou a našou policajnou mierou zodpovednosti. Policajti, aj keď sú súčasťou sankčného systému spoločnosti a v dôveryhodnosti nikdy nedosiahnu úroveň hasičov, či zdravotníkov, vykonávajú a budú vykonávať svoju činnosť spôsobom, o ktorom sme presvedčení že prispejeme k záchrane ľudských životov na našich cestách, necestách...
Plk. PhDr. František Leško
Zástupca R KR PZ Prešov
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.