Pre sociálne a ekonomicky znevýhodnené skupiny bude právna pomoc vďaka operačnému programu Efektívna verejná správa dostupnejšia
MVSR |MM| Sociálne a ekonomicky znevýhodnené skupiny obyvateľstva budú mať jednoduchší prístup k právnej pomoci. Umožní im to národný projekt Ministerstva spravodlivosti SR, ktorý bude financovaný z Európskej únie cez operačný program Efektívna verejná správa (OP EVS). Na projekt „Posilnenie a dobudovanie kapacít v oblasti poskytovania právnej pomoci a prevencia eskalácie právnych problémov“ je vyčlenená suma 8,2 milióna eur. Vyzvanie na národný projekt vyhlásilo Ministerstvo vnútra SR, ktoré je riadiacim orgánom pre OP EVS.
„Právna pomoc bude pre sociálne a ekonomicky znevýhodnené skupiny ľudí dostupnejšia, a to práve pre zvyšovanie kompetencií zamestnancov Centra právnej pomoci či zlepšenie poskytovania pomoci,“ vysvetlila generálna riaditeľka sekcie európskych programov ministerstva vnútra Adela Danišková. Vybuduje sa tiež call centrum či interaktívna webová stránka spolu s aplikáciou, čo takisto zjednoduší proces služieb poskytovaných centrom.
Realizácia aktivít projektu prispeje okrem iného k podpore ľudí, ktorí sú v materiálnej núdzi. Centrum právnej pomoci bude poskytovať svoje služby formou bezplatného call centra aj e-mailu, tiež bude predchádzať vyostreným právnym konfliktom a zabezpečovať včasné poskytnutie právnej informácie. Vybudované budú takisto nové pracoviská, čím bude pokryté väčšie územie Slovenska. „Z projektu budú podporené aj odborné semináre a prednášky, do ktorých sa zapojí väčší počet miest a obcí ako aj mimovládnych neziskových organizácií, čím sa zvýši počet ľudí cieľovej skupiny, ktorej sú právne služby poskytované,“ uviedol riaditeľ odboru operačného programu Efektívna verejná správa Samuel Arbe. Cez projekt bude tiež poskytovaná právna asistencia dlžníkom oddlžením v prípade osobného bankrotu, čo umožní ľuďom vrátiť sa späť do aktívneho ekonomického života.
Centrum právnej pomoci je rozpočtovou organizáciou zriadenou zákonom s účinnosťou od 1. januára 2006. Jeho zriaďovateľom je rezort spravodlivosti. Pôsobnosť centra sa postupne rozšírila z pôvodného občianskeho, pracovného a rodinného práva, a v rámci cezhraničných vecí aj obchodného práva na všetky právne oblasti okrem trestného práva. Na základe zákona sú jeho služby dostupné na celom území Slovenska, aktuálne je otvorených 12 kancelárií a ďalších 16 konzultačných pracovísk. Prevádzku centra zabezpečovalo v minulom roku 88 zamestnancov. Centrum však dlhodobo rieši problém s fluktuáciou zamestnancov, a to najmä právnikov, ktorí sú zodpovední za priame poskytovanie právnej pomoci obyvateľom, klientom.
Na Centrum právnej pomoci sa v roku 2016 obrátilo 56 160 klientov. Osobne do centra prišlo 29 100 ľudí, telefonicky o pomoc žiadalo 25 374, e-mailom 1 686 ľudí. O predbežnú konzultáciu prejavilo záujem celkovo 3 071 klientov. Podstatnú časť tvorili žiadosti vo vnútroštátnych veciach, ľudia však potrebovali pomoc aj v cezhraničných veciach a v cudzineckej agende. Na celom Slovensku prijalo centrum vlani každý mesiac približne 502 žiadostí, čo je približne 38 žiadostí mesačne na jednu kanceláriu. V porovnaní s rokom 2015 stúpol počet vydaných správnych rozhodnutí o 2,7 percenta.
Z dostupných štatistických údajov tak vyplýva, že o služby centra je nielen vysoký záujem, ale veľká časť obyvateľstva je na ne odkázaná. „Práve preto bude vybudovanie ďalších kancelárií a konzultačných pracovísk nevyhnutnosťou, aby bola bezplatná právna pomoc dostupná všetkým, ktorí ju potrebujú a sú na ňu odkázaní,“ dodal Samuel Arbe.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.