Prevádzka ŽSR počas extrémnych zimných podmienok.
ŽSR |MM| Extrémne mrazy a nepriaznivé zimné poveternostné podmienky môžu ovplyvniť aj železničnú infraštruktúru, a tým aj bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Vzhľadom na trvalé mínusové teploty už v závere roku 2015 a na za začiatku roku 2016, ako aj vzhľadom na aktuálnu predpoveď počasia, pracovníci ŽSR dôsledne vo dne i v noci kontrolujú trakčné vedenia, výhybky, koľaje, ale aj mosty a tunely. ŽSR majú v zimnom období vypracovaný systém vyhlásenia stupňov zimných opatrení v prípade sneženia, námrazy, extrémneho počasia a v rámci neho aj presný plán zimnej údržby, aby sa riziko obmedzenia plynulosti a bezpečnosti dopravy znížilo na minimum.
ŽSR má veľké množstvo pracovníkov, ktorí pracujú priamo v prevádzke. Zamestnávateľ tým, ktorí sú vystavení poveternostným vplyvom, teda aj extrémnym mrazom, zabezpečuje špeciálne zimné druhy osobných ochranných pracovných prostriedkov ako sú zateplené bundy, nohavice a zimná obuv. V prípade, že teplota klesne pod mínus 10 stupňov, majú zamestnanci nárok aj na nápojovú poukážku, ktorá slúži na zabezpečenie teplého nápoja.
Mráz je rizikovým faktorom a nepriaznivo pôsobí na rôzne časti infraštruktúry - výhybky, koľaje, trakčné vedenie a pod.
Výhybky zamŕzajú, je potrebné ich mechanicky čistiť od snehu, od námrazy tam, kde nie sú inštalované výhybky vybavené ohrevom.
Mrazom sú nepretržite vystavené aj koľaje, ktoré následkom extrémnej zimy môžu praskať, čím vzniká tzv. lom koľaje (viď obrázok). Takéto miesto môže byť nebezpečné pre plynulosť a bezpečnosť dopravy. Preto pri akomkoľvek zistení lomu koľajnice je doprava na danom úseku buď obmedzená alebo úplne vylúčená a okamžite sa pristupuje k oprave - výmene poškodenej časti koľajnice. Zároveň sa takéto incidenty vyšetrujú obdobne ako nehody, pričom sú príslušní správcovia povinní prijať potrebné opatrenia na zaistenie bezpečnosti železničnej dopravy. V priebehu mínusových teplôt na začiatku roku 2016 sme v priebehu jedného týždňa zaznamenali 18 prípadov lomu koľajníc,stalo sa tak napríklad na tratiach Malá Lodina – Kysak, Michalovce – Bánovce nad Ondavou, Podhájska – Beša, atď.
V prípade dlhotrvajúceho sneženia a prívalov snehu sa koľaje čistia za pomoci rušňa, ktorý je vpredu vybaveným pluhom na odhrnutie snehu, v Tatrách majú ŽSR k dispozícii aj špeciálnu frézu, ktorá sa pohybuje po koľajach. V prípade zamrznutého snehu je možné použiť aj špeciálny prúdový rozmrazovač, ktorý je poháňaný leteckým motorom.
Počas extrémnych zím, alebo aj extrémnych horúčav sa trate pravidelne kontrolujú, a to dvomi spôsobmi. Hlavne zvýšenými kontrolami pracovníkov priamo na trati, ktorí podrobne sledujú a kontrolujú rizikové úseky. Druhou metódou, ktorou sa dá zistiť narušenie koľaje je ultrazvuková defektoskopia , ktorá sa vykonáva za pomoci špeciálneho zariadenia.
Extrémne počasie, najmä kombinácia silného mrazu, alebo mrznúceho dažďa a hmly môže spôsobiť namŕzanie a námrazu na trakčnom vedení, pomerne časté je aj praskanie izolátorov.Nepriaznivým faktorom je aj silný vietor, ktorý môže spôsobovať previsy na trakčnom vedení.
V prípade námrazy na trakčnom vedení je znemožnené vedenie vlakov elektrickou trakciou. Námrazu na trakčnom vedení zaznamenali ŽSR na svojich tratiach najmä v zimnom období v rokoch 2012 a 2013, kedy v úsekoch medzi Liptovským Mikulášom a Popradom, ako aj na TEŽ bola doprava úplne zastavená na niekoľko hodín kvôli námraze, ktorá dosahovala na niektorých miestach až 10 cm.
Pracovníci ŽSR môžu námrazu odstraňovať mechanicky, k dispozícii je aj rušeň, ktorý má špeciálny zberač, tzv. lyžinu, ktorý námrazu na trakčnom vedení počas jazdy rušňa odstraňuje. Ďalšou možnosťou pri jemnej námraze je použitie metódy skratového obvodu trakčného vedenia medzi dvoma napájacími stanicami. ŽSR za každých okolností nasadzujú všetku dostupnú techniku aj ľudí, úplné eliminovať riziko námrazy nie je možné.
Úplné plošné zastavenie železničnej dopravy kvôli extrémnym mrazom ŽSR za posledné roky nezaznamenali a ani o tom neuvažovali, keďže počasie má ráz extrémneho zväčša teritoriálne a následky nepriaznivých poveternostných podmienok sa zväčša darí odstrániť v priebehu pár hodín.
Posledné závažné prerušenie železničnej dopravy sa na Slovensku vyskytlo v roku 1987 pri enormnej nádielke snehu a silných mrazoch zároveň.
.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.