Rekonštrukcie a úpravy železničných priecestí v roku 2015
ŽSR |MM| Bezpečnosť na železničných priecestiach, ako aj v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít Železníc Slovenskej republiky. Cieľom manažéra železničnej infraštruktúry je celkový počet železničných priecestí v rámci Slovenska znižovať, na tých, ktoré sú nezabezpečené, zvyšovať stupeň zabezpečenia. Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 km/hod sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy.
Počas uplynulého roka 2015 ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a 16 železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ). V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu STRAIL.
ŽSR ku koncu roka 2015 evidujú ku koncu roka 2015
2115železničných priecestí a priechodov pre peších,
z čoho je 1074zabezpečených
a 1041nezabezpečených.
Počas uplynulého kalendárneho roka bolo uvedené do prevádzky nové reléové PZZ s elektronickými prvkami typu AŽD PZZ-RE, na dovtedy nezabezpečenom priecestí v km 18,386 trate Trenčín – Chynorany (jedinečné identifikačné číslo SP 1885), chránenom iba výstražnými krížmi.
Na priecestí v km 45,253 trate Rožňava – Dobšiná (SP 1570) bola vymenená technológia PZZ typu ZSSR za typ AŽD PZZ-RE. Tento typ reléového PZZ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory v km 13,463 úseku trate Veľký Horeš – Príbeník (SP 1289), a takisto aj pôvodné PZZ (SP 0775) v Tekovskej Breznici.
Z dôvodu nehody na priecestí v km 2,086 trate Nové Zámky – Šurany (SP 0720) sa zrealizovala výmena poškodeného PZZ typu ZSSR za typ AŽD 71.
Na priecestí v km 4,074 trate Palárikovo – Šurany (SP 0849) došlo k výmene reléového domčeka.
Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na 6 železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou – Chynorany, na 2 železničných priecestiach na trati Komárno – Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená skala – Banská Bystrica a Jesenské – Brezno Halny.
Na 10 PZZ bola vykonaná výmena rotačných meničov pre striedavé koľajové obvody za elektronické meniče, v 13 prípadoch sa uskutočnila výmena batérií a nabíjačov.
V roku 2015 k zvýšeniu bezpečnosti na železničných priecestiach prispela výrazným spôsobom aj Slovenská správa ciest. Na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach, lokalizovaných na cestách I. triedysa tak zvýšila bezpečnosť účastníkov cestnej premávky realizovanímprojektu, spolufinancovaného Európskym fondom regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.
SSC vybrala 60 priecestí podľa ich aktuálneho technického stavu a miery ohrozenia účastníkov cestnej premávky. Na priecestiach došlo k úprave vodorovného značenia, výmene a doplnení zvislého dopravného značenia, ktoré je v retroreflexnej úprave a na zdôraznenie významu a viditeľnosti umiestnené na žltozelenom fluorescenčnom podklade. Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky. Umiestnené sú popri krajnici v mieste návestných tabúľ A27 až A29, upozorňujúcich na blížiace sa železničné priecestie po obidvoch stranách cesty, vo farebnom vyhotovení oranžová vpravo a biela vľavo. V prípade výskytu cestných zvodidiel v riešených úsekoch jednotlivých železničných priecestí je začiatočný výškový nábeh nahradený energeticky absorpčnou koncovkou.
Uvedené opatrenia budú slúžiť ako doplnkový cestný výstražný systém pred železničným priecestím na železničných priecestiach zabezpečených aj nezabezpečených priecestným zabezpečovacím systémom.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.