Účastníci cestnej premávky na železničných priecestiach neustále riskujú
ŽSR |MM| Za prvý mesiac 2017 desať zrážok na priecestiach
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) opakovane upozorňujú všetkých vodičov, cyklistov, chodcov a motocyklistov, aby boli pri prejazde cez železničné priecestia mimoriadne opatrní. Len za prvý mesiac roku 2017 sa stalo na priecestiach až desať nehôd, z toho v 9 prípadoch išlo o zrážku vlaku s cestným motorovým vozidlom a v 1 prípade išlo o zrážku s chodcom. Hrozivé zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali jeden ľudský život. Všetky zrážky sa stali z viny účastníkov cestnej premávky, ktorí podcenili stav cesty, zimu a mráz, nedali prednosť vlaku a nerešpektovali výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu.
Paradoxom je, žeŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR) začiatkom tohto roka avizovali za posledných 16 rokov historicky najnižšie číslo v počte nehôd, ako aj v počte obetí za rok 2016. (V roku 2016 sa stalo 38 nehôd na priecestiach, čo znamená približne tretinový pokles. Pri nehodách zahynulo 6 ľudí.)
Uvedené nehody sa vôbec nemuseli stať, ak by sa vodiči či chodci zbytočne neponáhľali, nepodceňovali nebezpečenstvo na priecestí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky. Zrážke s ťažkým vlakom, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od dĺžky a hmotnosti niekoľko sto metrov, rušňovodič nemá šancu zabrániť, nehovoriac o zbytočných obetiach a škodách. Vodiči a chodci však aj napriek apelom zo strany železníc neustále riskujú, preceňujú svoje schopnosti a naopak – podceňujú vplyvy počasia. Poľadovica, hmly alebo husté sneženie často spôsobujú šmyk pred železničným priecestím, či iný, nebezpečný manéver na železničnom priecestí a následnú zrážku s vlakom.
Aj v uplynulom týždni došlo k vážnej zrážke vlaku s motorovým vozidlom v úseku Bánovce nad Ondavou – Michalovce, pričom došlo k zraneniu troch osôb v aute. Auto skončilo v snehu, prevrátené na streche mimo vozovky (viď foto). Naďalej ostáva nepochopiteľným faktom, že väčšia časť nehôd sa stane na priecestiach zabezpečených výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo dokonca okrem svetelnej výstrahy aj závorami.
ŽSR aj na základe týchto nehôd vyzývajú všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách.
V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.
JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov: telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, údaje o elektrifikácii, triede a čísle pozemnej komunikácie, cestná kilometrická poloha a cestné číslo križovania s traťou, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška, a iné poznámky. Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne aktualizované.
Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené zo samolepiacej fóliou z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 30b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.