Unikátny historický Légiovlak sa prvýkrát ukázal na Slovensku
Československá obec legionárska a Nadačný fond Legie 100, v spolupráci s STM - Múzeom dopravy Bratislava, Ministerstvom obrany SR, Ministerstvom vnútra SR, Nadáciou Milana Rastislava Štefánika Bratislava, Klubom historickej techniky Zvolen, Železnicami Slovenskej republiky a Múzejno-dokumentačným centrom Bratislava zorganizovali 1. decembra slávnostnú prezentáciu unikátneho historického LÉGIOVLAKU na Hlavnej stanici v Bratislave, za účasti významných hostí z Ministerstva vnútra SR, Ministerstva obrany SR, Ministerstva kultúry SR a Generálneho štábu SR.
Légiovlak bol ťahaný parným rušňom 422.0108, ktorý sa ako jediný prevádzkyschopný zachoval na území bývalého Československa. Odborná i laická verejnosť všetkých vekových kategórií, pamätníci a ich potomkovia, ale predovšetkým deti a mládež si Légiovlak mali možnosť pozrieť do konca minulého týždňa v Múzeu dopravy Bratislava. Súčasťou výstavy bolo aj množstvo dobových dokumentov a artefaktov. Posádka vlaku v dobových uniformách sprevádzala vlakom s odborným výkladom a vedela pomôcť aj s dohľadaním predka – legionára. Múzeum dopravy Légiovlak podporilo sprievodnými panelmi pod názvom Légie a Bratislava.
Légiovlak navštívil aj Marek Guspan, ktorému ďakujeme za vyhotovenie fotografií.
- - -
Unikátny Légiovlak je vernou replikou legionárskeho vlaku – ešalónu z obdobia rokov 1918–1920. Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa spustil v priebehu uplynulého roka pri príležitosti 100. výročia boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu.
„Máme veľkú radosť, že Légiovlak môžeme po prvýkrát ukázať na Slovensku s tak veľkým záujmom verejnosti. Vzdávame tým hold i legionárom, ktorí padli v bojoch o juhoslovenské hranice s Maďarmi v roku 1919,“ uviedol Jindřich Sitta, 1. zástupca ČsOL a dodal: „Veľká vďaka patrí všetkým našim partnerom, bez ktorých by cesta do Bratislavy nebola možná a pevne veríme, že sa podarí zohnať prostriedky, aby sme sa na Slovensko čo najskôr vrátili a predstavili sme Légiovlak aj v ďalších mestách“.
Légiovlak tvorí 11 zrekonštruovaných vagónov v celkovej dĺžke 104 metrov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi. Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov boli vybrané najčastejšie používané vagóny. Vlak sa skladá z vozňa poľnej pošty, vozňa zvaného tepluška, ktorý slúžil ako pojazdná kasáreň na ubytovanie vojska, zdravotného, štábneho, obrneného, krajčírskeho, predajného, dielenského, ubytovacieho vozňa a dvoch plošinových vagónov, z nich jeden prepravuje obrnený automobil Austin. Jeden z uvedených vozňov – dielenský sa do Légiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov – Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen.Jeho exteriér predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa, vyrobeného v roku 1906. Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí 1. svetovej vojny a jeho interiér tvoria dve expozície. Po rekonštrukcii ďalších dvoch vozňov bude Légiovlak v roku 2016 doplnený o veliteľský a premietací vagón.
Od marca 1918 sa Československé vojsko v Rusku zabývalo vo vojenských ešalónoch. Vlaky slúžili ako pojazdná kasáreň a stali sa do roku 1920 domovom našich vojakov, ktorí ich postupne dovybavovali a zdobili. V druhej polovici roku 1918 dochádzalo k odstráneniu improvizácií, jednotlivé jednotky boli doplňované, novosformované a budovali sa aj logistické a podporné časti ako napríklad kuchyňa, pekáreň, rôzne dielne alebo sklady, ale aj nemocnice, a to predovšetkým vo vozňoch.
Pôvodná myšlienka vytvorenia takéhoto pojazdného múzea vznikla v roku 2008. Československá obec legionárska postupne nakupovala a zrekonštruovala 11 historických vyradených vagónov.Jeden vagón dlhodobo zapožičali České dráhy, druhý, v zrekonštruovanej podobe Klub historickej techniky Zvolen. Prvé tri zrekonštruované vagóny boli predstavené v roku 2013 na vojenskom veľtrhu IDET v Brne. V roku 2014 mal Légiovlak už sedem zrekonštruovaných vagónov a bol pristavený v Nákladovém nádraží Žižkov. Za necelé tri týždne ho navštívilo 18 000 ľudí. Od mája 2015 absolvoval Légiovlak ako pojazdná expozícia cestu po železničných staniciach Českej republiky, za tú dobu si ho prišlo pozrieť cez 70.000 návštevníkov.
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.