Výsledok požiarnotechnickej expertízy - požiar osobných motorových vozidiel vo Vincovom lese
KR HaZZ Trnava |MM| Výsledok požiarnotechnickej expertízy v prípade požiaru osobných motorových vozidiel vo Vincovom lese zo dňa 20. júla 2014. Informácie sú citované zo správy o výsledku požiarnotechnickej expertízy (č. p.: PEU1-120-005/2014, zo dňa 05. septembra 2014), ktorú vydal Požiarnotechnický a expertízny ústav v Bratislave.
Pri zisťovaní príčiny vzniku požiaru sa vychádzalo z výsledkov obhliadky požiariska, zisteného miesta vzniku požiaru, prítomnosti, resp. pohybu osôb a vozidiel pred vznikom požiaru a z informácií získaných od svedkov v priebehu obhliadky a spracovania správy o výsledku požiarnotechnickej expertízy. Pri zisťovaní príčiny vzniku požiaru boli preverované nasledovné verzie príčiny vzniku požiaru:
1. Úmyselné konanie osoby, resp. osôb
2. Technická porucha na elektroinštalácii vozidla
3. Fajčenie
4. Iniciácia strniska a utlačenej vrstvy slamy od tepla z výfukového potrubia vozidla, resp. katalyzátora
Prvá a druhá verzia príčiny vzniku požiaru bola zisťovaním vylúčená.
V 3 – Treťou preverovanou verziou príčiny vzniku požiaru bolo nedbalostné konanie pri fajčení, resp. odhodenie ohorku z cigarety. Teplota vznietenia slamy je približne 310 °C (Balog, 1999). Teplota voľne horiacejcigarety sa pohybuje v rozsahu 500 - 700 °C (NFPA 921: 2008), čo je dostatočná teplota na iniciáciu suchej slamy. Vzhľadom na rozsah požiaru a úplné vyhorenie horľavého podkladu v podobe strniska a utlačenej vrstvy vysušenej slamy po pokosenom obilí nebolo možné túto verziu potvrdiť a ani vylúčiť.
V 4 – Na základe zisteného ohniska požiaru bola preverovaná možnosť iniciácie požiaru od výfukového potrubia. Podľa údajov z evidenčnej karty vozidla mala Honda Accord benzínový motor s katalyzátorom. Vozidlo bolo vyrobené v roku 2001. Z informácií zaznamenaných v úradnom zázname ORPZ-GA-OKP-583-002/2014 bolo predmetné vozidlo zaparkované približne o 13,00 h pred kúpaliskom na poli vedľa príjazdovej cesty. Presná poloha vozidla je zaznamenaná v situačnom pláne požiariska. Od zaparkovania vozidla po spozorovanie požiaru o 13,45 h prešlo približne 45 min., čo je dostatočný čas potrebný na iniciáciu suchého strniska a utlačenej vrstvy slamy. Výška strniska bola 20 - 25 cm. Podľa meteorologického posudku č. 505/2014 v čase vzniku požiaru sa v lokalite Sládkovičovo – Vincov les teplota vzduchu pohybovala okolo 32 - 33 °C a relatívna vlhkosť vzduchu okolo 30 - 40 %. Uvedené podmienky sú ideálne pre vznik požiaru aj malou iniciačnou energiou. Výfukové potrubie vozidla, najmä katalyzátor nachádzajúci v podvozku vozidla, má prevádzkovú teplotu vnútorných častí približne 700 °C a teplota vonkajšieho povrchu katalyzátora môže za normálnej prevádzky dosahovať až 315 °C (NFPA 921: 2008). Je teda možné predpokladať, že teplo z katalyzátora mohlo viesť k vznieteniu strniska, ktoré mohlo byť priamo v kontakte s ním, alebo pôsobením sálavého tepla na strnisko a utlačenú vrstvu slamy mohlo dôjsť k ich vznieteniu.
Z preverovaných verzií príčiny vzniku požiaru boli 2 verzie vylúčené a jednu verziu nebolo možné potvrdiť a ani vylúčiť. Štvrtá verzia sa javí ako najpravdepodobnejšia Na základe uvedených faktov je možné konštatovať, že príčina vzniku požiaru osobných motorových vozidiel je nezistená.
Komentáre k článku:
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.